Barcelona

Hur många storstäder i europa har en beach som faktiskt går att sola & bada på mitt i stan? 


Barcelona har det! Min favoritstad nr 1!


Barcelona har allt om du frågar mig, till och med härlig natur har jag upptäckt. Men som svensk kanske man inte åker till sol och värme för att gå i naturen (finns så klar de som gör kanske är bäst att tillägga) 

Stränderna i Barcelona är många, de ligger på rad efter den långa strandpromenaden som kom till tack vare OS 1992. Den mest kända och mest besökta är den första, dvs Barceloneta. 


Här hittar du allt, utom Katalanerna då, för de flyr fältet och sticker iväg utanför stan när de är lediga. 

Men faktum är att det börjar växa upp riktigt schyssta restauranger här, likaså strändernas strandbarer, Chiringuitos, som har blivit uppdatera med snygg design och något bättre kök än tidigare. 



Kanske för att en del city-restaurangerna med gott anseende, nu har skaffat sig en liten filial och öppnar sin egen strandbar, som en förlängning till vart turister, besökare och flanörerna befinner sig. 


Jag gillar Barceloneta bäst vintertid, det är fullt pådrag här även då, fast på ett annat sätt än under högsäsong.  Det finns mysiga kaffer och restauranger, folk är ute och rör på sig, 


motionerar, flanerar möts över ett glas vin eller lite tapas, här finns även några av stans bästa paella restauranger. 


Plus massor av ljus och ett glittrande hav, till och med i Januari.


Kommentarer