Spara eller slösa, vem är du?



Med handen på hjärtat, har du några pengar kvar på kontot sista veckan innan lön, eller har du spenderar det mesta på något som du bara måste ha? :)




Jag har kollat på några program av ”Lyxfällan” och det är både intressant och skrämmande. Helt osökt så började jag fundera över min egen situation, vem är jag? Spara eller slösa?



Jag tror jag är både och faktiskt. När det är något jag verkligen vill ha, kan vara en ny dator, resa eller som nu, en utbildning så är jag bra på att spara och prioritera. Det har jag alltid varit, jag kommer ihåg redan som väldigt liten ville jag ge min mamma ett guldhjärta,  och då sparade jag alla mina veckopengar så jag kunde köpa det till henne. (det tog dock väldigt lång tid, men det gick!) 

Så när jag har ett mål, så funkar det, då gör jag en plan över hur mycket jag kan spara och på hur lång tid, och jag känner inte att jag ”offrar” något.



Men när jag inte har något, så får mina pengar vingar :) jag har grymt svårt att låta pengarna bara sitta still på kontot och samla damm, för de ger ju ingen större utdelning av räntor i dagsläget, men har lättare att pensionsspara och liknande långsiktiga sparande som man inte får röra på en viss tid, det är som att de pengarna inte finns.

Men, en buffert för oväntade händelser är bra att ha, jag har det dock inte, till exempel så gick min tvättmaskin sönder samtidigt som jag fick en hög oväntad räkning på samma gång, och då står man där. Mindre summor brukar dock vara lätta att låna men det gäller att hitta seriösa låneaktörer, någon som hjälper till att klara ut  och låna ut till tillfälliga ekonomiska kriser.

Som sagt, nu sparar jag till en utbildning, vilket är väl investerade pengar i mig själv, och efter det så hoppas jag att hitta något nytt att spara till så att pengarna går till något jag vill ha och inte bara massa partytoppar som används en gång och sen blir hyllvärmare. 


Kommentarer