Stopp i avloppet...



Hur noga är du med att rensa avloppsrören? En kompis till mig gör det varje månad, i både i kök och badrum, hon har alltid gjort på det viset.

Med stor förvåning sa hon en gång att hon inte kunde förstå att henens mamma inte fattade att man måste rensa avloppen kontinuerligt. 

Snyggt inbyggt badkar i betong -måste oxå hällas rena..


Jag sa inte så mycket, utan mumlade nog någonting bara…för jag gör precis som hennes mamma, typ bara när det blir stopp!

Däremot så har jag ett badkar som är inmurat, man kommer inte åt rören utan att bryta ut hela karet, så där är jag extremt noga. Jag har en lite ”sil” som sitter i öppningen, som man måste rengöra efter varje duschning, jag är livrädd förr att hår etc ska göra stopp i avloppet, för det blir som sagt en dyr historia att rensa rören hos mig. 

Klart glas, kräver att det är rent och proppfritt...


Ibland kör jag dock en supermetod som jag lärt mig (tror inte den är tillåten dock) men med risk att få skäll så ska jag ändå berätta. Jag tar ammoniak och kaustiksoda (i massor) som jag varvar i röret, efter en stund även kokande vatten, och man får passa sig för det kan stänka rejält, och man vill inte ha den blandningen på sig, det är både farligt och frätande…Men så gör jag ;) 


Kommentarer